LHK 2011-2020

Januar 2011 startet jeg et prosjekt som, for meg, utprøver synlighet i kunst-praksiser. Kunstnerisk virke utenfor innflytelse fra, og synsfeltet til ekspertise. “Menings-bærere” som media, gallerister, kuratorer, andre kunstnere  osv.

Prosjektet foregikk internt hos noen ganske få bedrifter og organisasjoner i Oslo-området i 10-års perioden 2011-2020.
Arbeidet utførtes i et “tidsfrist”-modus, hvor et nytt bilde ble utarbeidet, ferdiggjort og hengt opp hver måned. Det nye bildet skiftet altså ut det forrige måneds-bildet på utstillingsplassen.

Jeg inviterte inn i prosessen på et tidspunkt hvor arbeidet enda var litt uferdig og sårbart. Hvor jeg fortsatt prøvde å formulere for meg selv hva jeg har gjort. Medlemmene i LHK var i samspill med et pågående kunstnerisk tidsfrist-arbeid. Et laboratorium på en måte.


Hvorfor “hemmelig” ?

Det handlet ikke om å være skjult. Tvert imot, på egne premisser er det ikke noe som er bedre enn oppmerksomhet. Men.. en tidsånd tilsier at kunstnere muligens litt programmeres til å “rope høyest” for å trekke oppmerksomhet og kanskje anerkjennelse eller finansiering til arbeidet. Hvor deler av kunstscenen ikke bare forventer, men insisterer på, offentlighet, prestasjoner og målbarhet.

Bildene i dette prosjektet ble, i tiårs-perioden det foregikk, bare tilgjengelig og synliggjort i de private sammenheng de hengtes opp. Litt for å observere denne innflytelsen på arbeidet. 

Intensiteten forsterkes på et vis ved en kort tidsfrist, mens publiseringen var kontrollert og lavmælt.

Det handlet kanskje egentlig om  “å rope lavest”



Prosjektet praktisk :  

Jeg sendte ut en mail med en liten skjerm-versjon av månedens bilde til en mindre, litt tilfeldig sammensatt, høringsgruppe før kl. 24.00 på kvelden den 15. i hver måned. Dette var min ubønnhørlige månedlige deadline.

I dagene etter 15. printet jeg bildet i stort format og skiftet ut det forrige måneds-bildet som hang på utstillingsplassen. Under opphengingen initierte jeg en samtale med de som var tilstede. Vi reflekterte rundt arbeidet som hadde hengt der i fire uker og jeg delte min motivasjon og beveggrunner i arbeidet med det nye bildet jeg hengte opp.  Ca. 15-20 min.

LHK-144 Galleriet:  Her samlet jeg månedsbildene etter at de har vært vist. For formidling og for å få en oversikt selv.


Bildene Jan. 2011 – Des. 2020